Kolor ma znaczenie

Kolor ma znaczenie

Pewnie wiele razy zastanawiałaś się jakie kolory są najbardziej korzystne dla Twojej urody. Wybierasz intuicyjnie te, w których czujesz się najlepiej albo najbezpieczniej. Czy może myślałaś o skorzystaniu z analizy kolorystycznej u stylisty? Barwa jest ważnym nośnikiem informacji. Kolorowe elementy ubioru przykuwają naszą uwagę o wiele szybciej niż czarno-białe. Działają bowiem na wyobraźnię, wywołują skojarzenia, budzą emocje i wpływają na nastrój. Wiedza na temat wpływu kolorów na naszą psychikę rozwija się bardzo intensywnie i coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z siły działania barw. Każdy kolor ma swoje znaczenie symboliczne, które rozumiemy i interpretujemy na poziomie podświadomym.

Wynika to  z psychologii, kultury, religii oraz codziennych przyzwyczajeń i środowiska, w którym żyjemy.  Podczas zakupów warto zdawać sobie sprawę z tych zależności i wykorzystywać je w sposób przemyślany i efektywny.

Jak dobierać i łączyć kolory, by czuć się w nich komfortowo i dopasować je do naszego temperamentu? Znając znaczenie kolorów łatwiej je dobrać do okazji, a poszczególne odcienie dobierane do konkretnego typu urody ułatwi tworzenie świetnych stylizacji.

Spójrzmy na znaczenie wybranych kilku kolorów:

CZERWONY

Czerwień najmocniejsza z  barw na kole kolorów  jest związana z odwagą, a niekiedy nawet z brawurą w zależności od sytuacji. Wybierają go osoby, które nie boją się być zauważone. Charakteryzuje się najdłuższą ze wszystkich długością fali. W największym stopniu pobudza nasz organizm do działania. Kolor czerwony jest związany z ekstremalnymi odczuciami – energią, żywiołem ognia, dynamizmem, impulsywnością, zmysłowością ale także miłością, zmysłowością i namiętnością. W codziennym życiu kolor czerwony kojarzy się z ostrzeżeniem, zatrzymaniem i niebezpieczeństwem. Kiedy pragniemy zwrócić uwagę otoczenia, a także dodać sobie odwagi wybieramy właśnie czerwony element garderoby.  Mówi się, że osoby lubiące czerwień, pragną zainteresowania ze strony innych, uwielbiają być adorowane. Przypisuje się im także wytrwałość i dążenie do celu. Często władcze, nie tolerują sprzeciwu. W biznesie kolor niezalecany, chyba, że w postaci małego dodatku, nadającego charakter i wyrazistość stroju.

BIEL

Biel jest kolorem niewinności, czystości, doskonałości, także duchowej siły. Teoretycznie jest anty-kolorem, jest fuzją wszystkich barw, które uzyskujemy w wyniku rozszczepienia światła w pryzmacie. Bieli nie ma w kole kolorów. Symbolizuje perfekcje, przestrzeń i brak ograniczeń, a także kształtowanie nowego spojrzenia na życie. Jest to także znak otwartości osoby ubierającej się na biało. Pokazuje ona w ten sposób, że  nie ma w niej uprzedzeń, ale też nie chce być ograniczana. Biel może sugerować  też dystans  i niezależność. Biały kolor jest często używany w biznesie, na ważnych uroczystościach i oficjalnych przyjęciach.

ŻÓŁTY

Kolor żółty jest barwą, która symbolizuje chęć kontaktu i nawiązania relacji. Kolor z kategorii ciepłych, dodający niezwykle energii. Kojarzy się ze słońcem, radością, energią, szczęściem. Według psychologów dobrze wpływa na jasność myśli oraz zapamiętywanie, powiązany jest więc także z intelektem. Stymuluje pracę mózgu, pomaga podejmować decyzje. Wzmacnia system nerwowy. Symbolizuje spontaniczność, aktywność, żywiołowość. Kolor żółty lubią osoby  śmiałe, lubiące kreować i kształtować na przykład nowe trendy  w modzie i stylu. Zawodowo  postrzegany  jako kolor wspomagający komunikację. Wiele barw w ubiorze w połączeniu z żółcią nabiera wyrazistości na przykład granat, czerń,  popiel czy błękit. Jej ocieplające działanie ośmiela także w kontaktach z innymi i dodaje odwagi w trudnych sytuacjach. Żółte odcienie należy jednak stosować z rozwagą czasem lepiej zastąpić ją stonowanymi odcieniami piaskowym, bananowym, waniliowym, a efekt w odbiorze osiągniemy podobny.

POMARAŃCZOWY

Kolor pomarańczowy jest dobrym kolorem dla osób, które chcą szybko odzyskać życiową pogodę ducha. Piękny, energetyczny kolor jest wynikiem pomieszania żółtego oraz czerwonego i w większości jego wpływ na odbiorcę. Oznacza spontaniczność, działanie i zmiany. Kojarzy się on nam z radością, aktywnością, młodością, fascynacją i witalnością. To najbardziej  rozgrzewający  kolor, który jest w stanie ożywić każdą, nawet wyjątkowo mało wyrazistą kompozycję. Pomarańczowe elementy garderoby spowodują, że znajdujące się w sąsiedztwie pozornie smutne kolory jak np. popiel, granat, czerń, brąz,  nabiorą wyrazu i szlachetności. Wywołuje miłe i ciepłe skojarzenia.  Stanowi idealną barwę garderobianych dodatków na chłodną jesień. W lecie świetnie komponuje się z opalenizną. Wybierają go osoby kreatywne, lubiące zmiany i działanie, również zdyscyplinowane i mające  zmysł organizacyjny.

ZIELONY

Kolor ten jest najczęściej występującym w przyrodzie. Ulokowany zarówno po chłodnej stronie koła barw, obok niebieskiego jak i po ciepłej przy żółtym. Dzięki oczywistemu powiązaniu z naturą i ekologią zieleń uspokaja, relaksuje, przywodzi na myśl  szczęście i harmonię. Zielony kojarzy się z pieniądzem, dobrobytem, sukcesem i akceptacją. Przez otoczenie osoby ubrane na zielono odbierane są  jako  optymistycznie nastawione do życia. Ciemne i nasycone odcienie należą do wyjątkowo gustownych. Kobiety pragnące podkreślić strojem wyjątkowość uroczystego wieczoru, często podświadomie wybiera suknię z lekko błyszczącej tkaniny w kolorze szmaragdowej zieleni. W zieleni jesteśmy postrzegani jako troskliwi a jednocześnie pewni siebie. W biznesie nie jest kolorem szczególnie zalecanym, raczej posiada charakter sportowy i  wakacyjny niż elegancki.

NIEBIESKI

Jeden z  najbardziej neutralnych  kolorów. Barwa intelektu i rozległych kompetencji. Niebieski postrzegany jest jako wzbudzający największe zaufanie. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że charakteryzuje się on jedną z najkrótszych długości fali – nie pobudza nas więc do działania. Oprócz tego, kojarzy się z niebem i wodą, a więc czymś pewnym i w większości przypadków niezawodnym. Bardzo silnie związany jest także z biznesem i nowoczesnymi technologiami. Jest kolorem łagodzącym, ochładzającym. To kolor symbolizujący twórczość, wrażliwość, spostrzegawczość, kreatywność, zmysł praktyczny, twórczy umysł. Wszelkie odcienie niebieskiego dają wrażenie profesjonalizmu. Odzież w tym kolorze podkreśla rozwagę i umiejętność rozwiązywania trudnych sytuacji, a granat symbolizuje rozsądek i doświadczenie, często jest identyfikowany ze światem dyplomacji.

FIOLETOWY

Fioletowy, to kolor, który kojarzony jest z szlachetnością i luksusem. Może jednocześnie dodawać energii i uspokajać. Ściśle związany z duchowością i światem niedostępnym dla wszystkich. Kojarzony jest z poszukiwaniem celu i rozwojem. Barwa o bardzo ciekawych właściwościach. Oddziałuje na mózg i cały układ nerwowy. Kolor niezwykle mistyczny. Osoby wybierającej fiolet do swojej garderoby postrzegane są jako kreatywne. Purpura jako pochodna natomiast symbolizuje intuicjonizm i siłę uczuć. Z drugiej strony długotrwały kontakt z kolorem purpurowym sprzyja wystąpieniu melancholii i objawów depresji.  Chodzenie często w fioletowych strojach wpływa bardzo przygnębiająco na otoczenie i na osobę, która ten strój nosi.

BRĄZ

Kolor brązowy związany jest z naturą. Zawiera w sobie tony żółtego i czerwieni. Bardzo neutralny, kojarzony z uczciwością, porządkiem i stałością. Osoby lubiące brązy zazwyczaj mocno stąpają po ziemi. Brąz ma też walory barwy ochronnej  używany przez osoby, które lubią skrywać swoje tajemnice i obawy. Odbierany jest jako bezpieczny, czasem nawet nudny. Oznacza praktyczność, solidność i pokorę. Wskazany jest dla osób poszukujących życiowej stabilizacji. Doskonale komponuje się z innymi barwami natury, takimi jak zielenie czy żółcienie, W pracy nie zalecany, chyba, że w eleganckim wariancie. Brąz jest też wykluczony jako kolor wieczorowy.

CZARNY

Czerń jest nieobecnością koloru i nie odbija światła. Oznacza elegancję, dyscyplinę i egocentryzm. Z jednej strony sygnalizuje niezależność, zdecydowane poglądy oraz silną wolę, z drugiej – może służyć za tarczę ochronną przed niepewnością i poczuciem niskiej wartości. Skłonność do czerni zdradza poszukiwanie swojej tożsamości. Kojarzy się też ze złem. Czasem czerń niesie ze sobą protest wyrażający się  w rezygnacji, wyrzeczeniu nadziei. W przypadku stroju oficjalnego oznacza opanowanie i podkreśla Twój autorytet. Ludzie, którzy wolą nosić czarne ubrania, są ambitni, celowi, ale także bardzo wrażliwi. Z reguły są emocjonalne i nadpobudliwe, choć często starają się to ukryć. Czarny kolor pomaga im przestawić uwagę otoczenia od ich wyglądu na osobowość, ponieważ najważniejsze są dla nich cechy wewnętrzne danej osoby.

RÓŻ

Kolor różowy jest synonimem delikatności i słodyczy. Jest to barwa romantyków. Barwa symbolizująca kobiecość. Delikatne odcienie tego koloru dodają lekkości i łagodności. Kojarzony także z ufnością i naiwnością.  Ubierające się na różowo kobiety wzbudzają zainteresowanie mężczyzn i wywołują u nich ciepłe oraz opiekuńcze uczucia. Różowy kolor stosunkowo niedawno  wkroczył z rozmachem do świata mody męskiej. Różowe stylizacje mogą być dość ryzykowne w stylizacjach zawodowych. W odzieży tzw. biznesowej powinna być jednak stosowana z umiarem, ze względu na to, że kojarzy się z łagodnością, a nawet pasywnością w relacjach biznesowych. Czasami osoby sięgające po ten kolor lubią zwracać na siebie uwagę tak bardzo, że mogą stać się męczące dla otoczenia. Róż symbolizuje energię, wybuchowość, ale i kapryśność i momentami brak dojrzałości emocjonalnej. 

Osoby, które cenią bezpieczeństwo, stonowanie i harmonię, które chcą być odczytywane jako stabilne bardziej, niż żywe i dynamiczne, wybierają kolory ziemi, brązy, ciemną zieleń, czerń, ciemną żółć.

Osoby, które tworzą swój bardziej otwarty i dynamiczny wizerunek łączą jasne, pastelowe barwy lub czerń, z krzykliwymi, kolorowymi dodatkami.

Niesamowite jest to, jak dużo kolor może powiedzieć o nas i o naszych wyborach. W swojej pracy widzę jak często kobiety wybierają konkretne odcienie intuicyjnie albo zachowawczo. To oddaje ich przekonania i stan emocjonalny. A jakie barwy Wy  najczęściej wybieracie? Czy macie takie,  w których po założeniu czujecie się nieswojo?   Ile jest prawdy w tym, że możemy wpływać na innych poprzez kolor ubrania?  

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *